9028 Győr-Szabadhegy,
József Attila u. 129

Élettapasztalatok

2010. október 17., 07:44Edzés 50 felett

Amikor 1989.-ben a külügyminisztériumban dolgoztam edzőként jó barátságba kerültem az akkori Japán nagykövettel Si Watanabe úrral és Thaji szakácsával Naronggal.

Rendszeresen lejártak az edzőterembe edzeni, nagyon sportos életet éltek. Többször vendégeskedtem náluk és megkostólhattam a tájföldi és japán konyha finomságait. Watanabe úr nagykövetként nagyon elfoglalt ember volt, mégis nagy jelentőséget tulajdonított a testedzésnek. Mondom jó barátságba kerültünk a nagykövet úrral, és amikor édesanyja meglátogatta itt Magyarországon lehozta az idős hölgyet az edzőterembe. Örömmel mutattam meg a gépeket, ö udvariasan mosolygott, de úgy láttam, hogy az útmutatásaim nélkül is ismerős helyen érzi magát. Olyannyira, hogy elkezdett bemelegíteni, majd felpattant az egyik erőgépre és az a törékeny idős asszony (gondoltam akkor én) elkezdett súlyt emelgetni. Alighogy befejezte ment a következő gépre és ott folytatta tovább. Egyik ámulatból a másikba estem. Mi az edzőin ilyenekről nem tanultunk. Egy 70 éveiben járó hölgy súlyzókkal edzi magát, és heti rendszereséggel mint megtudtam otthon japánban ahol ez akkor is már elfogadott dolog volt. Elkezdett a dolog érdekelni , kutatásokat folytattam, de nálunk itthon mindenhol falakba ütköztem. Majd lehetőségem nyílt külföldi szakirodalmakat, tanulmányokat olvasni. És szépen lassan rájöttem, hogy mennyi mindent nem tudok még az edzésről. Kezembe kerültek orvosi tanulmányok Abházia, Vilcabamba, Hunza, Okinawai emberekről az életükről, táplálkozásukról, mindennapi életükről és szinte kivételes vitalitásukról. Szemben a mi ülő nyugati társadalmunkkal ők idős korban is akár 80 felett is fizikai munkát végeznek, gyalogolnak, kertészkednek és egyszerű feldolgozatlan ételeket esznek, növényi alapú táplálkozást folytatnak, húst, állati fehérjét csak ritkán, ünnepnapokon fogyasztanak. Egyes hegymászók szerint a Hunza törzsbeli teherhordók még a Serpáknál is kitartóbbak és gyorsabbak. 
A konditermi edzés, a súlyemelés növeli a csontsűrűséget, az izmok erejét kivétel nélkül minden életkorban. Továbbá javítja az egyensúlyt, fejleszti a kondíciót. 
A 30.-ik életévtől, amikor még nem gondolnánk az idős korra állóképességünk lassan romlik, vázizomzatunk terhelhetősége csökken. 60 esztendősen már mindkét tényező elveszti teljesítő képességének közel harmadát. Csökken a szalagok, inak nyújthatósága illetve rugalmassága, szív – és érrendszeri megbetegedések kockázata nő. A rendszeres sportolással lassíthatjuk az öregedési folyamatokat és némely kezdődő betegséget vagy meglévőt visszafordíthatunk. De nemcsak konditerembe edzhetnek az idősebbek, hanem gyalogolhatnak, futhatnak, úszhatnak, erdelyi túrákra mehetnek stb stb. Számukra is fontos a mindennapi mozgás vagy naponta többször is. Alacsony intenzitással megfelelő derűvel és jókedvvel biztos, hogy az egészségünket szolgálja.  
Íme egy edzésprogram edzőteremben:
bemelegítés
evezőgép 10 perc
hasprés 2×15 
lábnyújtás lábsúllyal 3×20
lábhajlítás lábsúllyal 3×20
kereszthúzás csigán 3×12
áthúzás 2×20
tricepsz csigán 3×15
bicepsz ülve 3×12
levezetés: majd séta haza gyalog
Heti 2-3 alkalommal nem egymást követő napon lehet ezt a programot csinálni. Ne feledkezzünk meg persze a rendszeres orvosi ellenőrzésről sem. Ugyanakkor a súlyzós edzés mellett más napokon menjünk ki a szabadba. Előszőr csak sétáljunk majd próbáljunk meg pár lépést kocogni. Szépne lassan, fokozatosan. 
Legjobb ha felkeresünk egy szakembert és az útmutatásai alapján elkezdünk fokozatosan edzeni. És táplálkozásunkon változtatni. Javaslom, hogy szerezzünk be és olvassunk el ezzel kapcsolatban minél több hiteles könyvet, tanulmányt és ide vonatkozó kutatásokat. 
Nagy Sándor - edző

 


Hozzászólások

Még nem szólt hozzá senki!


Hozzászólok

* A kiemelt mezők kitöltése kötelező!


!
!





« Vissza az előző oldalra!

Dávid Stúdió - Magyar