9028 Győr-Szabadhegy,
József Attila u. 129

Élettapasztalatok

2011. január 16., 20:29Öreg rabló nem vén rabló

Minden ember érdekelt abban, hogy élete végéig aktív maradjon. Néhányan még nagyobb hangsúlyt fektetnek arra, hogy jó teljesítők legyenek teniszben, úszásban, futásban, vagy bármely örömszerző sportban. Bár, ahogy az ember idősödik, fizikai teljesítményében bekövetkező visszaesés elkerülhetetlen, viszont ezeket a csökkenéseket minimalizálni lehet súlyzós edzéssel.

A fizikai teljesítményekben bekövetkező javulásokon felül, a súlyzós edzés javítja a külső megjelenést, növeli az önbizalmat és véd a sérülések kialakulásával szemben.

Az idősödés három féleképpen befolyásolja az emberi erőt:

1.az izom keresztmetszetét (hipertrófia)

2. a maximális erő tekintetében

3. hat a neurális rendszerre (arra a képességünkre, hogy edzés közben minél több izomrostot összetrombitáljunk az edzéshez)

 

Nyilvánvaló, hogy az izom mérete összefügg az erejével. A férfiak és nők ereje párhuzamosan alakul az izomtömegben beálló változással. Igaz, a nőknél ez csak behatároltan van így. Bármely életkorban, de különösen időskorban, a nőknél az erőben beálló növekedést inkább az izomrost összetoborzó képességek határozzák meg, és nem a hipertrófia.j( Persze itt is vannak átfedések, a kutatások szerte ágazóak, és testtípusok szerint változhatnak.) Ahogy az ember korosodik és nem terheli izmait, akkor bizony izomrost veszteség következik be. Elsősorban a gyors, összehúzódású rostok terén. Igaz, a lassú rostok is elszenvednek némi veszteséget. A rendszeres súlyzós edzések alkalmazása visszatartja az izom tömeg vesztést, és fenntartja a magasabb energia szintet és erőszinteket. Ez javítja a fizikai megjelenést azzal, hogy kontrolálja a testzsír felhalmozódását és az izomívek, görbületek normalizálását. Egy nagyobb izomtömeg gyorsabb anyagcsere szintet tart fenn, így könnyebb a zsírégetés is. A nők, ahogy idősödnek, hajlamosak arra, hogy erejük gyorsabban csökkenjen, mint a férfiaké.

A legtöbb szaktekintély egyetért azzal, hogy az erő gyorsan gyarapodik, ahogy az ember növekszik, és ez a folyamat a csúcspontját valahol 30-40 közötti életkorban éri el. Ezen életkoron túl az erő szép fokozatosan hanyatlani kezd. Néhányan lehet hogy kritikusan fogadják az idősek erő és állóképességének fejlesztését, pedig ezek nemes és érdemes célok, mert fokozzák az emberi élet élvezeti potenciát. Egy Dániából hazalátogató ismerősöm a minap arról számolt be, hogy a konditermek tele vannak 70-80 éves férfiakkal és nőkkel, akik életvidámak és nem az elmúlást várják, hanem a minőségi időskort választják. Orvosoknak és edzőknek nagy a felelősségük, hogy megfelelően felvilágosítják és irányítsák őket. Tehát idős korban se raboljuk feleslegesen családorvosunk idejét, edzésre fel


Hozzászólások

Még nem szólt hozzá senki!


Hozzászólok

* A kiemelt mezők kitöltése kötelező!


!
!





« Vissza az előző oldalra!

Dávid Stúdió - Magyar